De redenen waarom SEO niet werkt, variëren van onrealistische verwachtingen en interne bedrijfsfactoren tot het gebruik maken van verkeerde middelen. In dit artikel lees je de 5 meest voorkomende redenen.
Er zijn maar weinig groeiende bedrijven en organisaties die niet aanwezig zijn op het web of niet op een of andere manier online betrokken zijn bij hun publiek. SEO is een techniek die meer tijd en focus vergt dan betaalde advertenties en sociale media. Je hoort vaak ‘SEO werkt niet voor ons’ of ‘we geloven niet in de waarde van SEO’. Er zijn een hoop redenen waarom SEO niet werkt. Weinig van deze redenen hebben alleen te maken met externe en industriële factoren. Meestal wanneer SEO faalt, is dit te wijten aan een of meer redenen, variërend van onrealistische verwachtingen of eigen uitdagingen binnen het bedrijf of de organisatie.
1. Onrealistische verwachtingen
Als we ons tot SEO wenden en je dit gebruikt als laatste poging om een bedrijf te redden of als magisch middel om al je engagement en conversie doelen te behalen zit je fout. SEO vereist een hoop tijd en moeite en zorgt er dus niet zomaar voor dat jij je bedrijfsdoelstellingen haalt. Net als socialmedia kanalen is het belangrijk op je SEO te plannen en te benchmarken. Daarnaast is het van belang om van te voren op onderzoek uit te gaan, ga op zoek naar branchegegevens, concurrentieonderzoek, doelgroepgegevens en artikelen/blogs over SEO. Door onderzoek te doen krijg je inzicht in de resultaten die je kunt gaan behalen
2. Te snel opgeven
Een van de grootste redenen die SEO vaak laat mislukken is ‘te snel opgeven’.
Ondernemers en leidinggevenden hebben een hekel aan het feit dat de resultaten SEO wat langer op zich laten wachten en het niet helemaal gaat zoals ze hadden gehoopt. Hierdoor is de kans groot dat iemand al naar de eerste paar pogingen stopt met SEO. Voordat Google jouw backlinks kan indexeren ben jij al gestopt met SEO en dat draagt natuurlijk niks bij aan jouw website.
3. Tactisch in plaats van strategisch denken.
Veel SEO-tactieken hebben de test des tijds doorstaan en zijn nog steeds belangrijk.
Dat heeft er echter ook toe geleid dat de technieken ontzettend veel worden gebruikt.
Als je nieuwe teksten schrijft of ze optimaliseert, betwijfel ik of je veel resultaat zult zien. Als je maar één nieuwe link krijgt, ziet u waarschijnlijk geen verschil.
Strategisch denken is cruciaal. Wanneer SEO niet werkt, komt dat vaak omdat het is begonnen met een checklist of een reeks tactieken zonder richting.Strategie betekent dat we onderzoek gebruiken, doelen stellen, een methodologie plannen, de impact meten en ingebouwde mechanismen hebben die flexibiliteit mogelijk maken.
4. Verouderde praktijken
Het is pijnlijk om vandaag de dag te horen dat de technieken die gebruikt niet meer relevant zijn. Het is vaak een lastige klus om de juiste tactiek te gebruiken als er geen strategie is
Het is een nog grotere uitdaging en reden voor het falen van SEO bij het gebruik van technieken waarmee je weinig of geen succes mee zult behalen.
Zelfs doorgewinterde online marketeers hebben voortdurende updates nodig voor hun methoden en kennis van het SEO-beroep.
5. Gebrek aan investeringen
SEO-verkeer is niet gratis. Hoewel er niet perse budget nodig zijn, zijn interne of externe middelen nodig. Of het nu gaat om kosten bij een bureau en/of software, plus de zachte kosten van interne medewerkers en middelen, SEO heeft zeker een prijs.
Als je de inspanning niet volledig financiert met vaste en variabele kosten, kan SEO vanaf het begin blijven werken.Uiteindelijk willen we allemaal dat al onze marketinginspanningen werken.SEO is geen uitzondering.Of er nu een of meer factoren of uitdagingen zijn die ons in de weg staan, het is belangrijk om je bewust te zijn van de redenen waarom SEO niet werkt