Hebben kopteksten invloed op SEO

Kopteksten, headings of heading tag, iedereen heeft er zijn eigen benaming voor. Voordat we er dieper op in gaan, we hebben het over de H1, H2, H3 etc. tags die je gebruikt op je website voor het aanduiden van titels.

Of deze kopteksten invloed hebben op je SEO daar komen we later op terug maar hoe krijg je deze H1, H2 en H3 op je pagina? De meeste CMS’en hebben een eenvoudige WYSIWYG editor waar je de kopteksten eenvoudig kunt instellen. Heb je geen CMS en je maakt gebruik van plain HTML dan kun je ze als volgt gebruiken:

<h1>Je koptekst</h1>
<h2>Je supkop</h2>

En zo verder. Let er wel op dat je de stijl van deze classes nog wel moet aanroepen in je CSS bestand.

H1{

font-size:24px;
font-weight:bold;

}

Wanneer gebruik je welke koptekst?

Kopteksten zijn er voornamelijk voor de lezers van de tekst. De kopteksten moeten aanduiden waar een blok of alinea over gaat. Mensen scannen een pagina en wanneer je kopteksten op een goede manier inzet kun je dit gemakkelijker maken voor je bezoekers.

H1 = Hoofdonderwerp van je pagina

De H1 is in principe de belangrijkste koptekst van je pagina. Raadzaam is dan ook om deze maar 1x te gebruiken op je pagina. Je kunt het vergelijken met een titel van je boek. De H1 is de titel van je pagina. Is het slecht om een H1 meerdere keren te gebruiken op een pagina? Nee maar het is logischer wanneer deze maar 1x wordt gebruikt.

H2 = Dit zijn de hoofdstukken / sub paragrafen van je pagina

Vaak gebruik je de H2 als tweede koptekst op je pagina. Met de H2 tag verdeel je een pagina eigenlijk in je hoofdstukken. Je kunt een H2 tag dus ook vaker terug laten komen op je pagina maar gebruik hem goed en niet overdreven vaak.

H3, H4, H5, etc = worden gebruikt voor het verder onderverdelen

Deze tags gebruik je vaak ter ondersteuning van je H2 koptekst en kun je in sommige gevallen best vaak gebruiken.

Kopteksten en SEO

Terug naar de vraag van de dag. Hebben kopteksten invloed op de SEO van je pagina? Ja en Nee. Nu denk je, wat heb ik aan zo’n antwoord maar dat gaan we iets verder toelichten.

In het verleden is er vaak gezegd dat het vaak voor laten komen van je zoekwoord in kopteksten de ranking op dat zoekwoord zou verbeteren. Als het al effect heeft dan is dit echt minimaal. Als je in elke koptekst het zoekwoord terug laat komen dan staat dit raar voor je lezers, Google kan dit ook negatief beoordelen en het helpt niet eens. Hoe je kopteksten dus natuurlijk en schrijf ze voor de lezers en bezoekers van je website / pagina.

Maar je zei “Ja en Nee”, wat heeft er dan wel effect op de SEO? De belangrijkste koptekst van je pagina is je H1 tag. Dit is het hoofdonderwerp / titel van je pagina. Hiermee zeg je waar de pagina over gaat. Heeft het dus effect wanneer je het zoekwoord verwerkt in de H1 van je pagina? Jazeker en wij raden het ook aan om wanneer het mogelijk is en er geen rare zinnen ontstaand om dit te doen.

Hou kopteksten natuurlijk

Net als bij het schrijven van SEO teksten staat nog steeds voorop dat je schrijft voor de lezer en niet voor Google. Bekt het niet lekker wanneer je een zoekwoord in een koptekst verwerkt? Laat hem er dan gewoon uit en formuleer het op een manier dat het wel lekker leest voor je bezoekers.