Paginatitel, meta title of title tag, er zijn vele benamingen voor de titel van je pagina. Voor het gemak noemen wij het hier gewoon een paginatitel. Verder in dit artikel behandelen hoe je een goede SEO titel maakt voor je pagina.
Wat is een paginatitel en waar kan ik hem terugvinden?
Er ontstaat nog wel eens verwarring over wat nu precies je paginatitel is maar dit gaan we nu ophelderen.
Je pagina titel is de titel die boven in je balk staat van je browser.
De titel die in de zoekresultaten staat van Google
De titel die terugkomt in Social media wanneer je een pagina deelt
Dit is dus iets heel anders dan de <h1> tag / titel van je pagina.
Nu we de verschillen duidelijk hebben gaan we uitleggen hoe belangrijk het is om een goede en pakkende SEO titel te hebben.
Een goede SEO titel maken
De titel van je pagina moet de aandacht trekken van potentiele bezoekers. We hebben het nu niet meer over de pagina titel in je browser maar de titel in de zoekresultaten van Google. In een eerder artikel over het schrijven van een goede meta description hebben wij het gehad over de Click-through rate (CTR) die verbeterd wanneer je een goede meta description hebt. Hetzelfde geldt voor een SEO titel. Deze moet de potentiele bezoeker prikkelen om te klikken.
Hoe zorg ik voor een goede SEO titel?
Het belangrijkste van SEO blijft nog steeds de bezoeker. De titel moet vertellen waar de pagina over gaat en niet volgepropt worden met zoekwoorden die vervolgens een hele rare zin vormen. Dit gaat uit eindelijk tegen je werken. Neem daarom te tijd om een goede titel voor je pagina te verzinnen.
5 tips voor het schrijven van een goede titel
- Schrijf de titel voor de bezoeker en hou het netjes
- Probeer er niet zoveel mogelijk zoekwoorden in te verwerken
- Hou het bij de hoofd-zoekopdracht waar de pagina ook daadwerkelijk over gaat
- Zorg dat de eerste 4 woorden duidelijk maken waar de pagina over gaat
- Maak de titel niet te lang
Is de lengte van mijn SEO titel belangrijk?
Jazeker, zorg dat deze niet te lang is maar ook niet te kort. Wees duidelijk. Daarnaast is de ruimte die je voor een titel hebt een vaste breedte. Er is dus niet echt een limiet aan het aantal tekens maar Google heeft maar een beperkte ruimte waar de titel in getoond kan worden. Wanneer je bijvoorbeeld veel de letter “i” of “j” gebruikt dan ga je merken dat je veel meer tekens kwijt kunt dan wanneer je vaak de letter “m” of “w” terug laat komen. Dit is ook iets waar je rekening mee kunt houden maar blijf in je achterhoofd houden dat het om de bezoeker draait. Rare in elkaar gefabriceerde zinnen zullen de bezoeker eerder afschrikken.
Yoast SEO plug-in voor paginatitels
Misschien niet geheel onbekend maar als je makkelijk SEO titels wilt maken voor je pagina’s in WordPress dan raden wij aan de Yoast plug-in te installeren. Hiermee kun je op een vrij eenvoudige wijze de paginatitels van je pagina’s invullen.
Hoe weet ik of mij SEO titels goed werken?
Met Google Analytics en Google Webmaster Tools kun je de CTR (Click-through rate) van een bepaalde pagina bijhouden. Je kunt het dus vrij eenvoudig testen en als je slim bent dan doe je dit ook. Verander niet elke week je pagina titels maar geef het wel even de tijd. Na enige tijd kun je, aan de hand van de CTR, wel bepalen welke titels het beste werken. Als je zulke testjes wilt doen moet je in de tussentijd geen andere grote wijzigingen aanbrengen aan je website die de CTR kunnen beïnvloeden. Anders is de data die je terug krijgt natuurlijk niet zuiver.
Conclusie…?
Het schrijven van een goede pagina titel, title tag, meta tag of in onze woorden SEO titel schrijf je niet zomaar. Wel kun je concluderen dat het belangrijk is voor je CTR, ranking en dus conversie. Besteed dus voldoende tijd aan het schrijven van sterke en pakkende pagina titels!