Eigenlijk verteld de titel al genoeg, je moet niet schrijven voor SEO maar voor je bezoekers. Wel kun je aan bepaalde richtlijnen voldoen die wellicht meewerken om sneller te scoren binnen de zoekresultaten van Google.
In dit artikel willen wij in ieder geval een aantal fouten behandelen hoe je in ieder geval niet je teksten moet schrijven voor SEO.
1) Keyword stuffing
Keyword stuffing…? Het klinkt raar en wanneer je dit doet in je teksten dan staat het vaak ook raar. Keyword stuffing betekend je teksten vol proppen met relevante zoekwoorden en het liefst zo veel mogelijk. “Vroeger” kon je hier nog mee wegkomen en kreeg je er in sommige gevallen ook nog een goede beoordeling door van Google maar tegenwoordig laat Google dit niet meer toe.
Als je gebruik maakt van keyword stuffing kan Google je pagina beoordelen als SPAM. Als dit een keertje voorkomt dan is het geen ramp maar wanneer je dit consequent doet dan heeft dit negatieve gevolgen voor je positionering.
2) Schrijf niet alleen maar voor Google
Onderzoek wijst uit dat men teksten op het web vaak vluchtig lezen of scannen. Dit wil niet zeggen dat je er geen aandacht aan hoeft te besteden.
Een combinatie van zoekwoorden is soms erg lastig te verwerken in een goedlopende zin. Als je hier tegenaan loopt probeer dan niet kosten wat het kost het zoekwoord er in te verwerken. De teksten moeten leesbaar blijven voor de bezoeker. Dit bevordert ook de kans dat men daadwerkelijk over gaat tot het aanschaffen van je dienst of product.
3) Maak gebruik van tussenkoppen en alinea’s
Zorg tijdens het schrijven dat je voldoende tussenkoppen en of alinea’s gebruikt. Het schrikt bezoekers vaak af wanneer zij op een pagina komen waar 1 grote lap met tekst staat.
4) Zorg voor een duidelijk doel
Bezoekers die op je pagina terecht komen zijn vaak naar iets op zoek. Zorg er dus voor dat je een duidelijk doel hebt voor je pagina. Maak een pagina alleen aan als het een toevoeging is aan je website, product of dienst.
5) Vergeet je meta-description niet
Een meta-description verteld in het kort waar je pagina over gaat. Dit is belangrijk voor bezoekers wanneer je pagina terugkomt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Meer informatie over het schrijven van een meta-description.
Er zijn nog veel meer fouten die gemaakt worden wanneer mensen SEO teksten gaan schrijven. Dit zijn slechts vijf fouten die vaak gemaakt worden en waarop je moet letten.