Op de zoekopdracht nauwkeurig zal je dit ook niet gaan lukken maar met behulp van de Google Keyword Planner van Google Adwords kun je al snel een beter beeld krijgen waar men wel en niet op zoekt. Om gebruik te maken van Google Keyword Planner en je zoekwoorden onderzoek te starten moet je wel eerst een Google account aanmaken.
Als je een account hebt op Google Keyword Planner en je vult de zoekwoorden in die wij zojuist hebben beschreven dan zie je het volgende. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten was op het moment van schrijven:

Dit zijn de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten die in Nederland worden gedaan. Deze zijn redelijk dus kan het best interessant zijn om deze woorden te verwerken in je zoekwoorden onderzoek en wellicht ook SEO teksten te laten schrijven voor deze woorden. Echter is er ook nog zoiets als concurrentie want je bent helaas niet alleen.
In het laatste kolom zie je deze concurrentie staan. Waar wordt deze concurrentie dan op gebaseerd? Google kijkt naar alle relevante zoekwoorden waar op wordt geadverteerd (betaalde advertenties op deze zoekwoorden a.k.a. Google Adwords) aan de hand van jouw ingegeven zoekwoord.
Is deze informatie voldoende om daar volledig op af te gaan? Nee, wij vinden van niet. Buiten de informatie van Google Keyword Planner moet je ook kijken naar de kwaliteit van je eigen website en die van je concurrenten. Het kan voorkomen dat hele grote spelers in de markt de top-3 positie bekleden en als je doelstelling de top-3 is dan moet je van goede huizen komen om daar een plekje te bemachtigen. De concurrentie die de Keyword Planner aangeeft kan in deze gevallen soms best aangeven, “Laag” of “Normaal”, terwijl dit in werkelijkheid dus onbegonnen werk is.
Conclusie
Conclusies, bij een zoekwoorden onderzoek komt veel meer kijken dan alleen even het aantal zoekopdrachten en de concurrentie bekijken. Wij willen je graag helpen om een goed zoekwoorden onderzoek in elkaar te zetten zodat er daarna goede en kwaliteit SEO teksten geschreven kunnen worden.
Mogen wij je hierbij helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier. Wij bespreken graag de mogelijkheden met je.